måndag 17 november 2014

Söndag 16/11 kl 7.45

Nu har vi rest ner längst Perus kust i ett par dagar. Jag är en dålig turist som inte gör min research ordentligt för jag hade ingen aning om att här är så torrt. Det är riktig öken med sand så långt man kan se och i stort sett ingen vegetation alls. Häftigt! Vi har campat en hel del och livet utan rinnande vatten och fungerande toaletter börjar kännas allt mer som vardag. Dessutom är det rätt mysigt att sitta runt lägerelden och grilla mashmallows mitt ute i ingenstans. 

Peru har väldigt mycket historia och vi har spenderat ett par dagar med att utforska museeum och gamla ruinstäder från århundradena efter Kristus. Visst är det intressant men jag är en så himla dålig turist när det kommer till historia. Det dröjer inte länge förr än allt börjar se likadant ut och jag får allt svårare att koncentrera mig på vad guiderna säger på sin knaggliga engelska. Men jag ska inte klaga för livet är rätt bra ändå. I fredags var vi några stycken som gick ut och drack några drinkar efter middagen. Stället var rätt öde så vi gick till den enda baren där musik hördes. Dit visade sig att det var livemusik på gång och det dröjde inte länge förr än vi var uppe på scenen och bidrog till det hela. Jenny och Bibbs briljerade på varsin panflöjt och Emma och jag gjorde dansgolvet farligt med våra imponerande salsaskills. Det hela var väldigt random men fruktansvärt roligt. Kul att jag fick lite användning av mina salsakunskaper i verkligheten också. 

Inatt campade vi på stranden i en jätteliten by. Kom fram dit ganska tidigt på eftermiddagen så hade tid att bestiga ett litet berg innan middagen. Det var ingen stor kulle men ganska brant och med lösa stenar så det var lite utmaning i alla fall. Vet inte vad det är med mig och berg men tycker det är så fruktansvärt härligt att få kämpa och svettas för att sen bli belönad med en fantastisk utsikt när man väl når toppen. Bra med lite uppvärmning inför inkaleden som börjar närma sig också. Den pärsen plus det rytmiska ljudet från vågorna 20 meter bort gjorde att jag sov otroligt gott i natt. Nu är jag laddad och redo inför huvudstaden dit vi anländer i eftermiddag. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar