fredag 7 november 2014

Amazonas

Torsdag 6/11 kl 11

Dagarna i djungeln har passerat med väldig fart. På vägen dit campade vi på en vanlig camping. Sen sov vi i tält vid djungelbyn som vi hälsade på i tre nätter. Det var ett ganska stort projekt att komma dit. Först massor av timmar på vägen och sen drygt två timmar i en typ av stora motordrivna kanoter längs en sv amazonasflodens förgreningar rakt in i djungeln. Det är nog den mest avlägsna plats jag någonsin varit på. Dom hade solceller för att kunna driva ett par lampor och ett kylskåp men det var de enda moderna  bekvämligheter som fanns. Det innebär  ingen av oss har haft en ordentlig dusch på fem dagar och att de flesta har haft samma kläder sen dess. Vi har badat i floden men där var vattnet så brunt så det blev vi nog inte ett dugg fräschare av. 
Byborna visade oss sin lilla del av Amazonas. Vi gick på vandringar i djungeln, både i dagsljus och i mörkret. Vi var alldeles för stökiga för att få se några stora djur men ormar, spindlar och annat smått fanns det gott om. Vi fick lära oss att kasta spjut, blåsa blåsrör och klättra i träd, spelade fotboll mot kidsen i grannbyn, och åt fantastiska trerättersmål till både lunch och middag. Det var något oväntat! Sista dagen tog vi kanoterna ytterligare två timmar in i djungeln till nästa grannby. Dom iscensatte ett traditionellt bröllop för oss. Det inkluderade mässande sånger och enformig dans följt av storskaligt färgkrig. Färgen var helt enkelt fruktköttet från en taggig frukt som vi kladdade ner varandra  med. Överdriver inte när jag säger att alla var helt nerkladdade med röd färg. Vi såg inte kloka ut och det var länge sen jag skrattade så mycket. Efter det var det dags för själva ceremonin. Jag fick den stora äran att gifta mig med en av djungelpojkarna. Han var intrycken dag äldre en 17 så tror inte att det är lagligt hållbart. Tur det, för fulare bröllopsfoton får man leta efter.

Sitter på vår kär truck didingo och skriver det här. Om några timmar är vi framme i Banos där vi ska stanna några dagar. Där är det tält som gäller igen men vi har blivit lovade riktiga duschar med varmt vatten. Det ser jag fram emot! Har jag tur hittar jag till och med wifi så att jag kan posta det här och kolla Facebook. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar