torsdag 12 februari 2015

Pantanal

Söndag 8/2 kl 15.00

Hade hört många hemska rykten innan vi åkte till Pantanal så visste inte om jag skulle gilla det. Enligt andra resenärer skulle det vara så mycket mygg att ingenting var roligt och man var tvungen att gömma sig på rummet hela tiden. Som tur var var det inte alls så farligt ens för mig som är en riktig favorit hos myggorna. Jag tror att dom allra flesta i gruppen gillade upplevelsen i vårmarkerna. Vi har fiskat piraya, ridit hästar och letar efter djurliv. Till skillnad från vår första djungelupplevelse i Amazonas fanns det massa sju att titta på här. Förutom alla getter, kor, papegojor, grisar och gäss som vandrade fritt runt campet såg vi massa vilda djur. Däribland kungsfiskare, vrålapor, tukaner och kaymaner i massor. Bland de lite mer ovanliga djuren såg vi jättelika håriga spindlar, ett bältdjur, en räv och en tapir. Djurälskaren i mig tyckte att det var helt fantastiskt. Tyvärr klarar inte min kamera av att fånga annat än blurriga fläckar om motivet i fråga kräver att man zoomar in så har inga fantastiska bilder att visa. Ni får helt enkelt ta mig på mitt ord.

Nu är vi på väg mot vår näst sista bush camp. Dagarna bara rusar iväg och det känns konstigt att tänka att det är mindre än en vecka kvar till Rio där den här delen av resan slutar för mig. Kommer verkligen sakna livet på vägarna, all camping och alla härliga människor i min kära truckfamilj. Men alla resor har ett slut och det ska samtidigt bli skönt att få bestämma själv när jag väl kommer upp till Colombia. Att få välja vem jag vill umgås med och vart jag vill åka kommer onekligen vara en välkommen förändring. Vet förresten inte om jag har skrivit det här. När karnivalen slutar den 19e februari kommer jag flyga upp till Bogota i Colombia. Tänker luffa runt landet i några veckor och sen ta en båt upp till Panama. Tar mig upp genom Centralamerika på ett eller annat sätt och flyger sen hem någon gång i april. Ungefär så ser planerna ut för den närmaste framtiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar