måndag 16 juli 2012

Milford Sound

Jag har spenderat de senaste dagarna i Queenstown. Jag skulle säga att det är Nya Zeelands motsvarighets till Australiens Cairns. Det är en av de större städerna men stan är ändå ganska liten. De få lokalinvånare som faktiskt finns här lever på turism och dom flesta av turisterna spenderar det mesta av sin tid på att festa. Skillnaden är att Carins ar korallrevet och Queenstown har sina berg. Det ligger jättefint vid en spegelblank sjö som är omgiven av berg. Jag har spenderat tre nätter där så här långt och är (som alla andra backpackers) mycket förtjust i stället. Igår lämnade vi dock stan för att spendera ett par dagar nere i Nya Zeelands sydligaste delar. Gårdagens höjdpunkt var en kryssning genom Milford Sound. Det är en fjord som är NZs mest besökta turistmål. Tyvärr är det också en av de regnigaste platserna i landet. Vi hade dock tur och blev inte regnade på men det var gott om moln igår så vi såg inte så mycket av det spektakulära landskapet som folk påstår ska finnas där.

Nu är vi i Invercargill. En av våra guider berätta för oss att en va de bästa sakerna med det här stället är att hostlet vi bor på har fenomenalt bra tvättmaskiner. Det säger en del om hur exalterande det är. Min eftermiddag har bestått av ett besök på det lokala museet slash konstgallerian slash zoot. Det var en intressant kombination av lite allt möjligt. En mycket uppskattad sak som gruppen på bussen har börjat med på senaste tiden är att laga mat tillsammans. Efter att ha rest omkring och levt på bönor de senaste tre månaderna är det en mycket välkommen variation i min diet att äta något nytt vare kväll. Mycket roligare är det också när man inte behöver laga och diska allt själv. Ikväll lyxar vi till det lite med lammgryta och äppelpaj. Mumma!


Bev, Emma och jag under fredagens improviserade utgång. Notera gärna att all min bränna inte har försvunnit än.  Det är bra för självförtroendet att fotas tillsammans med bleka britter

Har hunnit med ett besök på en isbar. Det är redan rätt kallt här nere som det är så man kan ju undra varför vi betalade pengar för att bli ännu kallare. Kul hade vi i alla fall.

Milford Sound. Bilden är tagen när molntäcket lättade något. Under större delen  av dagen såg man bara de understa 30 meterna av bergen.

Såg hundratals vattenfall under dagen. Antar att allt regnvatten måste ta vägen någonstans 

Bilden är tagen fem minuter efter att en kille som jobbar på båten lurade ut oss på fördäck precis när vi åkte under ett vattenfall och både Emma och jag blev nersprejade av iskallt vatten. Vi tycks dock vara ganska glada ändå.

Sälar

Fler moln
.

1 kommentar:

  1. Åh härliga bilder :D Pussar från mig och Sverige

    SvaraRadera