lördag 27 december 2014

God fortsättning!

Lördag 27/12 kl 10.30

Julen överträffade alla förväntningar! Dan före dan spenderade vi i Santiago. Gick en free walking tour, åkte upp till en utkikspunkt och åt världens godaste skaldjur. Ännu ett ställe där jag skulle kunna tänka mig att spendera några dagar extra. 
Julafton gick ganska obemärkt förbi. Det är ju bara lilla landet lagom långt upp i norr som firar jul på julafton så vi fick finna oss i att spendera dagen på Didingo på väg mot Pucon. Juldagen däremot firades med pompa och ståt. Det lagades mat i vårt fenomenala campingkök hela dagen, dracks vin och lektes lekar. När det blev för varmt drog vi ner till sjön och doppade oss lite. Hur idylliskt som helst med spegelblankt vatten och snötäckta berg i bakgrunden. Kommer nog aldrig vänja mig vid att fira jul utan familjen och allt det vanliga hemma men omgiven av goda vänner, vacker natur och fantastisk mat här nere var det ändå en mycket bra dag. 
Igår, på annandagen, var det dags för äventyr igen. Och vilket äventyr det var! Det snötäckta berget jag nämnde ovan är i själva verket en aktiv vulkan som man kan bestiga. Med hjälp av isyxor och god vilja tog vi oss upp till toppen. Kratern är 200 meter vid och ur den kommer det en stadig ström av rök. Så coolt att stå på kanten och titta ner! Utsikten där uppifrån var också helt fantastisk. Ska försöka producera lite bilder åt er senare. Färden ner från toppen var dock det bästa. Vi satte oss helt enkelt på varsin stjärtlapp och åkte ner. Vet inte hur många som kan säga att dom har åkt stjärtlapp ner för en aktiv vulkan. Och fort gick det också! Jag kände mig som en sjuåring igen. Kul också att jag fick vara i snö trots att jag firar jul på andra sidan jorden. Som grädde på moset cirklade en kondorfamilj över huvudena på oss en bra stund. Vi fick ju aldrig se kondorer i Colca Canyon där dom brukar hänga så det var på tiden att vi fick se några nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar