onsdag 17 december 2014

Salta

Vi har lämnat alla lamor, ponchos och coca leafs bakom oss och entrat Argentina. Det är häftigt att se hur stor skillnaden är på en gång. Jämfört med Bolivia är Argentina väldigt urbant och välutvecklat. Vägarna har en helt annan standard, det finns överviktiga människor och normala affärer. Det är vi inte vana vid! 

Första stoppet i Argentina var Salta. I förrgår tog vi oss utanför stan för att besöka en hästranch. Dom flesta var bara där för den extremt goda maten och den fria tillgången på vin men jag och Flo hängde med en gaucho ut på en ridtur. Hästarna här är ganska mycket mindre än dom jag är van att rida på och man var tvungen att hålla tyglarna bara med en hand i äkta cowboystil. Jag fick dessutom äran att rida på en äkta rodeohäst som gauchon beskrev som en "Ferrari" men tyckte ändå att jag klarade mig bra. Tre timmar till häst både i trav och gallopp och upp för branta backar resulterade i en hel del ömma muskler men det var det helt klart värt. 

Igår chillade vi bara runt i Salta. Badade i campingens enorma pool och njöt sv att det finns normala affärer med normala kläder att shoppa samt att det är möjligt att gå upp och gå på toaletten utan att bli helt andfådd av syrebrist. Så här långt har Argentina överraskat positivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar