tisdag 14 oktober 2014

Bokat och klart!

Vet inte hur många varv jag har traskat runt de få kvarter där alla resebyråer ligger idag. Tycker att jag har gjort mer än grundlig research och tillslut kände jag mig mogen för att boka. Det blev åtta dagar på en medelklassbåt. Båten avgår på söndag men jag åker ut till Galapagos redan på onsdag för att hinna se mig omkring och dyka lite innan det drar igång. Känns himla bra att äntligen ha det fixat! Kändes mindre bra att ta ut en halv månadslön i kontanter för att kunna betala för kalaset. Att dom inte fattar hur smidigt det är att betala med kort är för mig ett mysterium.

Med undantag för en störtskur på eftermiddagen har det varit soligt och fint idag. Jag gömde mig under ett utskjutande tak för att undkomma regnet och fick ganska snart sällskap av en väldigt pratsam ung man.  Jag förstod inte ett ord av vad han sa och han fattade lika lite av det jag sa. Tror dock att jag eventuellt blev utbjuden på dejt. Fråga mig inte hur han hade tänkt att den dejten skulle gå till när vi inte alls kan kommunicera med varandra.
Dagens andra språksvårighet var när jag skulle försöka köpa sjösjukepiller.Inte för att jag brukar bli sjösjuk men vill inte chansa. Som dom flesta andra här pratade apoteksbiträdet inte ett ord engelska. Det slutade med att vi skrev till varandra via google translate och att jag fick två lösa kartor med piller. Betalade bara en dollar för båda så tyckte det var värt att chansa. Gick hem och googlade efteråt och det verkar som att det blev rätt trots allt. Man ska inte förakta användbarheten av modern teknik!

Sitter ensam i hostlets sovsal och skriver. Här finns plats för sex personer och det har varit fullt här hela tiden sen jag kom hit. Men idag checkade alla andra ut och inga nya har tillkommit. Så jag har hela rummet för mig själv. Det känns lite märkligt måste jag säga men det är nog bara att njuta av ensamheten och utrymmet såhär innan en vecka på en båt tillsammans med femton främlingar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar