torsdag 16 oktober 2014

Puerto Ayora

Imorse vaknade jag till ljudet av min väckarklocka för första gången på den här resan. Tre timmars flygning gick hur enkelt och smidigt som helst. Hade sällskap av väldigt många australiensiska pensionärer som var på gruppresa runt Sydamerika. Damen som satt bredvid mig var väldigt trevlig och pratade på om allt möjligt. När vi hade pratat en stund frågar hon var i USA jag kommer ifrån. Inte för att jag är stolt över just den amerikanska accenten men blir ändå väldigt mallig dom få gånger någon har trott att engelskan är mitt modersmål. Så bra känns det inte som att jag är men tydligen lurar jag vissa i alla fall.

Nu är jag äntligen framme på Santa Cruz, den av Galapagos öar som har mest civilisation. Puerto Ayora heter "huvudstaden" och den är faktiskt förvånansvärt välbebyggd för att befinna sig på en ö mitt ute i havet. Här finns till och med internet som ni märker. Det är inte snabbt men det finns i alla fall.

Här lyser solen och det är många grader varmare än i Quito. Ni må tro att det var skönt att få komma fram och byta om till jeansshorts och rota fram flip flopsen ur väskan. Det hade jag längtat efter. Begav mig raka vägen ner på "stan" för att boka in mig på första möjliga dyktur. Hittade en bra och lagom avancerad imorgon. Dom ville att jag skulle prova utrustningen redan idag och bara att få krångla mig i en halvblöt våtdräkt gjorde mig lite lycklig i själen. Kommer förmodligen vara som ett barn på julafton imorgon. Det skadar ju inte att Galapagos räknas till ett av världens främsta dykställen heller.
Bläddrade igenom min dyklogg lite snabbt nu på kvällen och inser att jag aldrig har dykt nånstans där det är kallare än 27 grader i vattnet. Galapagos är begåvat men någon sorts kallvattenström. Det är bra för att det är den som gör att det ska finnas så extrem mycket djurliv här. Den är mindre bra för att den ger en vattentemperatur på ca 20 grader. Nog för att det var en ganska tjock våtdräkt jag provade men just nu känns det som att det finns risk för allvarliga köldskador där nere imorgon. Vi får se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar