måndag 27 oktober 2014

Galapagos

Den senaste veckan har varit en av de bästa i mitt liv. Galapagos är så vackert och fascinerande på massor av vis samtidigt som det verkligen är en helt unik plats. Varje ö har en egen karaktär och många djur finns bara på en enda ö. Tänker inte tråka ut er med detaljerad information om allt jag har gjort men de flesta dagarna såg ut ungefär likadana. Ett par landstigningar på olika öar och ett par snorklingsturer. Däremellan allmänt häng på båten med resten av gruppen och massor av god mat. Till och med sällskapet var hur bra som helst så jag har haft supertrevligt hela veckan. Hade dock oturen att få dela hytt med en ganska nervös och något hysterisk ryss. Hytterna var pyttesmå så gjorde inget mer därinne än att sova och förvara alla saker men om han råkade komma in när jag redan var där inne hoppade han baklänges ut igen och nästan skrek ut hur mycket han bad om ursäkt. Det blev lite irriterande i längden men det är sånt man får stå ut med när man är på resande fot. 

Förutom naturen och sällskapet gillade jag verkligen själva båtlivet också. Det var en ganska liten båt med plats för 16 passagerare plus 6 personal. Oftast färdades vi på nätterna och låg för ankar på dagarna. När vi hade tid över roade vi oss med att dyka från relingen, läsa och dansa salsa. Tycker det är jättekul att salsan är en så himla stor del av kulturen här. Flera av grabbarna som jobbade på båten var entusiastiska dansörer som gärna gav lektioner så mina salsaskills har förbättrats avsevärt. Kvällarna spenderades ute på fördäck med varsitt glas vin under en fantastisk stjärnhimmel. Hur mysigt som helst! Sen när det var läggdags fick man krypa ner i sängen och vaggas till sömns av vågorna och det monotona ljudet från motorn. Ni må tro att jag sov gott där.

Nu är jag tillbaka i Quito. Klarade mig fint från sjösjuka hela vecka men nu när jag sitter i en helt stadig säng utan det minsta lilla vågkluck i närheten känns det ändå som att allting gungar. Det tar visst ett tag att vänja sig tillbaka vid livet på torra land igen. Sjölivet tar också på krafterna så klarar knappt av att hålla ögonen öppna trots att klockan bara är halv sex.

Jag har så himla mycket bilder som jag vill dela med mig av. Och då har jag ändå inte kunnat ta några bilder alls från snorklingen som nästan var det bästa av allt. Trodde att jag hade sett många sköldpaddor förut när jag har dykt men det var ingenting mot det här. Förutom det hade vi nästan alltid ett eller ett par sjölejon som simmade med oss och massor av annat vackert att titta på. Gamla lavatunnlar på havsbotten, pingviner och simmande leguaner till exempel.

Klicka på bilderna så blir de större.

Den första av väldigt många leguaner

Första landsstigningen. Det tog ett tag att vänja sig vid hur orädda djuren var

Några månader gammal Nasca boobie

Vi hade småbåtar för att ta oss in till öarna

Tycker nästan att den här boobien ser fake ut men det var en levande fågel

Massor av fina solnedgångar fick vi på köpet

Hela gänget samlat

Bartholome Island

Mitt livs första pingviner!

Leguanern spanar in vår båt

Alex och Lauren tricksar i ett förstelnat  lavafält

Sjölejonen finns verkligen överallt och är inte det minsta blyga

En del djur hade jag verkligen inte väntat mig att få se. Här letar en flamingo efter mat

Ut på tur!

Stor uppståndelse i båten när vi hittade ett par havssköldpaddor som parade sig

Vissa ser lite smidigare ut ön andra när dom hoppar från båten

Landleguanerna är mycket färggrannare än sina släktingar i havet

Jättesköldpadda!

Båtliv

Leguanerna gömmer sig från den gassande solen

Anatomisk studie

Krabborna och leguanerna kom bra överens

Mer leguaner

När dom inte busar i vattnet är sjölejonen ganska bra på att chilla

Där ute såg vi en mantaray kasta sig upp ur havet

1 kommentar:

  1. Åååh häftigt!! :D pussokram från kallt uppsala

    SvaraRadera