lördag 18 oktober 2014

Dykning och Tortuga Bay

Det var helt fantastiskt att få dyka igår! Vattnet var bara 19 grader men hade dubbla våtdräkter och huva vilket gjorde det helt okej. Kände mig lite ovan första dyket men till det andra släppte det och allt flöt på som vanligt igen. Dagens höjdpunkt var när vi fick sällskap av några sjölejonungar mot slutet av andra dyket. Dom var väldigt nyfikna på oss och for runt runt i vattnet. När man ser dom på land ser dom rätt klumpiga ut men undan flög dom runt snabbt som tusan. Dom följde med oss upp till ytan och lekte runt båten när vi sen satt och åt lunch. Förhoppningsvis får jag bilder från dykcentret imorgon så då ska ni få se.

På kvällen gick vi som dök ihop ut och åt middag. Nere vid hamnen kan man köpa färsk fisk direkt av fiskarna som man sedan tar med till en restaurang och får tillagad. Vi slog till på hummer och jag bad att få min som ceviche. Det är en sorts equadoriansk soppa. Lätt bästa målet jag har ätit på den här resan!

Idag har jag haft en lite lugnare dag. Gick till en strand i närheten som var hur fin som helst. Nästan helt öde med kritvit sand och turkost vatten. Och så en och annan leguan lite här och där. Blir fascinerad över hur varierad naturen är här och då har jag ändå bara sett en pytteliten del av ögruppen så här långt. På vissa ställen är det väldigt torrt med stora kaktusar. Sen finns det områden med djungel, mangroveträsk och paradislika stränder bara några kilometer därifrån.

Blev kvar länge på stranden. Badade lite men hängde mest på stranden under ett träd. Man måste ju vara rädd om det kära skandinaviska hyn. Nu på kvällen visade det sig att jag visst glömde solkrämen på fötterna så dom är ganska röda och lite svullna båda två. Inte så charmigt!

Efter stranden gjorde jag ett snabbt besök på Charles Darwin Research Station. Där sysslar dom men uppfödning och utsättning av utrotningshotade arter av jättesköldpaddor och landleguaner. Det är ju beundransvärt såklart men själva stationen var inte jättespännande att besöka.

Hade planer på att lägga upp lite bilder åt er men internet verkar inte palla med uppladdningen så ni får klara er utan så länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar